Шановні батьки, педагоги, шановна громадськість! У світі сьогоденних подій та різних дискусій щодо функціонування шкіл хотілося б надати роз’яснення з приводу цього питання. Головним, пріоритетним напрямком розвитку будь-якої громади є розвиток освітньої галузі, що значить формування спроможної шкільної мережі відповідно до вимог часу! Планування мережі має включати в себе взагалі всі заклади освіти, які підпорядковані громаді.
Ми розуміємо, дуже страшно, важко чути про те, що настав період реорганізації закладів загальної середньої освіти!!! Так, дійсно, процес реорганізації шкіл – питання болюче і складне, але цей процес неминучий! Бо освітня реформа виставила такі вимоги! Варто пам’ятати, що відповідно до статті 68 Конституції України кожен зобов’язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності! Тому згідно з Законом України "Про повну загальну середню освіту", який вступив в силу 18 березня 2020 року такі терміни, як "І ступінь" чи "І-ІІ", «І-ІІІ ступені» не будуть існувати. Натомість Закон містить терміни «початкова школа», «гімназія», «ліцей». Відповідно до частини першої статті 35 Закону гімназія - це заклад загальної середньої освіти, що може включати в себе дошкільний підрозділ, початкову школу та базову середню (5 – 9 класи); ліцей – це старша профільна школа (10 – 12 класи), де учні будуть готуватися до вступу у вищі навчальні заклади відповідно до того профілю, який оберуть самі.
Зокрема, з 1 вересня 2024 року набирають чинності такі вимоги Закону:
- початкова школа має функціонувати як окрема юридична особа або як структурний підрозділ гімназії (абзац п'ятий частини першої статті 35);
- гімназія та ліцей мають функціонувати як окремі юридичні особи (абзац шостий частини першої статті 35), тобто як окремі заклади з відповідною матеріально-технічною базою, з відповідними вимогами;
- для роботи академічного ліцею, що буде надавати послуги профільної освіти, у його складі має бути створено та функціонувати не менше чотирьох 10 класів з наповнюваністю 20 і більше учнів (абзац восьмий частини першої статті 32). З цього бачимо, що не кожний заклад може стати академічним ліцеєм.
Отже, до 1 вересня 2024 року сільські, селищні, районні, міські (міст з населенням менше 50 тисяч) ради мають прийняти одне з таких управлінських рішень стосовно кожного із заснованих ними раніше закладів загальної середньої освіти «І-ІІІ», «ІІ-ІІІ» або «III» ступенів. Процес реорганізації закладів освіти чи на селі, чи в місті - не виключений!!! І це говорить про те, що вже зараз ми повинні задуматись про майбутнє наших дітей і невідкладно розпочати процес приведення типів наших шкіл до норм чинного законодавства, а саме: потрібно сформувати бачення, куди має рухатись освіта в громаді, а тоді – план: що робити. Десь реорганізувати школу, десь понизити ступінь, тобто проаналізувати мережу закладів освіти, враховуючи демографічні показники, міграційні процеси на певній території. Ми повинні мати у своїй громаді доступну і спроможну мережу початкових шкіл і гімназій та закріплені за ними території обслуговування. А для забезпечення здобуття профільної освіти зберегти ліцей у статусі академічного, рішення про що буде приймати обласна рада. Бо обласним радам необхідно вже зараз розпочати роботу над формуванням мережі ліцеїв. І ті громади, які вже розпочали процес оптимізації шкільної мережі, будуть мати шанси і всі можливості навчання дітей на своїй території на всіх рівнях освіти. Щоб не втратити ліцей, ми повинні мати всі аргументи для його подальшого існування!
Ще 01.03.2019 року, виконуючи вимоги Закону України «Про освіту», рішенням депутатів Приморської міської ради було затверджено такий план оптимізації шкільної мережі Приморської ОТГ. Оптимізація мережі закладів освіти не є синонімом закриття шкіл. Це процес забезпечення якісної, доступної освіти. Цей процес має декілька складових: доступність освіти ( забезпечення підвезення учнів, які проживають у сільській місцевості за межею пішохідної доступності, до школи і додому); надання якісних освітніх послуг (кадрове забезпечення , підвищення рівня професійної майстерності вчителів ); матеріально- технічне забезпечення освітньо-виховного процесу. Також результати ЗНО учнів 11-х класів свідчать про те, що освіта в громаді потребує змін для того, щоб забезпечити своє головне завдання – забезпечення доступної якісної освіти, яка дасть можливість нашим випускникам бути конкурентоздатними та успішними в сьогоднішньому світі. Згодна, питання оптимізації закладів освіти дуже боляче сприймається батьками і громадськістю, але цей процес зараз відбувається по всій Україні.
Дуже шкода, що керівництво шкіл, керівництво райнного рівня не доносять правильну і достовірну інформацію про зміни, які наразі відбуваються в освітній галузі, до батьків, педагогічних працівників закладів освіти, до громадськості, особливо сільських територій. І запевняю Вас, що і Міністерство освіти і науки не допоможе вирішити це питання, бо воно є ініціатором впровадження даної реформи в освіті. Відповідно до ст.66 Закону "Про освіту" засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофілюють (змінюють тип) та ліквідують тільки Засновники . Тому у цьому році ЗОШ № 2 та Преславську ЗОШ буде реорганізовано у гімназії, така ж доля чекає і ЗОШ № 1, і ЗОШ № 3! Зрозумійте! Діти - не розмінна монета!!! І вони повинні отримувати якісну освіту!!!
Чому саме цього року це стосується ЗОШ № 2 і Преславської ЗОШ?! По-перше, у затвердженому плані оптимізації є певні строки; по-друге, наповнюваність 10-11 класів цих шкіл не складає 20 учнів. Звичайно, як навчатися дітям далі?! І це питання вирішено: для 5-ьох учнів 10 класу Преславської ЗОШ буде організовано підвезення до ліцею. А майбутні учні 10 класу ЗОШ № 2 можуть обирати для подальшого навчання будь-який заклад освіти; випускники 11 класу організовано переведені до ліцею, де їм виділено клас та створено всі умови для комфортного навчання та підготовки до ЗНО.
Наша мета – створити всі умови для того, щоб діти громади отримували якісну освіту тут, вдома! На своїй території, у своїй громаді, зі своїми педагогами! А всі непорозуміння та незручності ми подолаємо, щоб якомога безболісно процес реорганізації шкіл відбувся у нашій громаді!!!
Ольга Галаніна, начальник відділу освіти Приморської міської ради
|